Tak dla Zdrowia logo

Lektura na zdrowie

Lektura na zdrowie

Wyprostuj swoje jutro - odstające łopatki

Odstające łopatki to problem dotykający coraz większą grupę dzieci. Polega na nieprawidłowym ustawieniu obręczy barkowej, przy której przykręgowe brzegi łopatek wyraźnie odstają. W wyniku tego barki przemieszczają się w dół i do przodu zniekształcając sylwetkę dziecka. Złe ustawienie obręczy barkowej jest zawsze przyczyną nieprawidłowości w ustawieniu kręgosłupa i tułowia. Opadnięte i wysunięte do przodu barki powodują osłabienie mięśni ustawiających łopatkę i przytrzymujących ją w normalnym położeniu.

Wszystkim rodzicom borykającym się z odstającymi łopatkami u swojego dziecka przedstawiamy zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą uporać się z tym problemem, a które można wykonywać w domu.

  1. Leżenie przodem, z dłońmi pod brodą. Na hasło „wbij gwóźdź” uniesienie ramiona nad podłoże, naśladowanie ruchu wbijania gwoździa młotkiem w podłogę przez ok. 10 sek. Na hasło „odpocznij” leżenie na brzuchu, w bezruchu głęboko oddychając. Powtarzamy ćwiczenie po 2-4 razy, każdorazowo zmieniając ułożenie rąk.
  2. Leżenie przodem, z dłońmi pod brodą. Nogi wyprostowane i złączone. Na hasło „Samolot leci”- przeniesienie wyprostowanych rąk w bok, uniesienie ich jak najwyżej w górę bez odrywania klatki piersiowej od podłogi, jednocześnie unosimy głowę. Niskie uniesienie wyprostowanych nóg. Na hasło „Samolot ląduje” powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powinno trwać 3-6 sek.
  3. Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na hasło „ślimak pokaż rogi” uniesienie rąk nad podłoże, łokcie unosimy do góry, przykładamy zwinięte pięści dłonie do skroni i prostujemy wskazujące palce pokazując rogi jak u ślimaka. Na hasło „Ślimak schowaj rogi” dziecko kładzie dłonie na podłodze i opierając na nich brodę, wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie trwa ok. 2 min.
  4. Leżenie przodem, dłonie pod brodą. Na hasło „popatrz przez lornetkę” oderwanie rąk od podłogi i ułożenie z dłoni „lornetki” przez którą obserwowane jest otoczenie na wprost. Na hasło „odpocznij” powrót do pozycji wyjściowej.
  5. Siad skrzyżny ręce oparte na biodrach w „skrzydełka”, na hasło „Rośnie drzewko” wyciąganie rąk w górę, na hasło „Więdnie drzewko” opuszczenie rąk.

Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie, przynajmniej dwa razy dziennie po 20 – 45 minut. Gimnastykę należy rozpocząć od ćwiczeń oddechowych (wdychanie powietrza nosem, wydech ustami). Ćwiczenia właściwe przeplatamy ćwiczeniami oddechowymi i rozluźniającymi. W czasie ćwiczeń trzeba oddychać równo, spokojnie, nie wstrzymywać oddechu.

Od września 2009 r. Fundacja Tak dla Zdrowia realizuje program Zdrowa Klasa – profilaktyczne badania przesiewowe wzroku i postawy wśród drugoklasistów szkół podstawowych. Przebadaliśmy już ponad 1400 dzieci!

Więcej informacji o badaniach Zdrowej Klasy, aktualne raporty i poradnik ćwiczeń znaleźć można na naszym portalu www.takdlazdrowia.pl

 

LEMONIADA - kreatywny napój rodzinny, idealny na upały!

Latem, kiedy szczególnie powinniśmy dbać o prawidłowe nawodnienie a brakuje nam pomysłu na zdrowy, orzeźwiający napój, warto sięgnąć po naturalną wodę mineralną i samodzielnie przygotować pyszną lemoniadę, kompot czy koktajl z wykorzystaniem sezonowych owoców! Marka Jurajska – kreatywna woda rodzinna zaprasza do wspólnego przygotowania zdrowej lemoniady bez dodatku cukru w gronie najbliższych! Poznaj kreatywność swoich maluchów i smaki, które lubią fundując im przede wszystkim mnóstwo śmiechu, zdrowia i fajnej zabawy.

Więcej…

 

Seksualność w kryzysie

Najlepiej, żeby seksualność była jak oddychanie - naturalna, wolna, piękna, dająca siłę, inspirację, poczucie bliskości. Można by jeszcze przyprawić ten koktajl poczuciem bezpieczeństwa i zaufaniem. Dla amatorów mocniejszych wrażeń namiętnością, która przyspiesza bicie serca i wywołuje motyle w brzuchu.

Więcej…

 

Dieta niemowlaków – kiedy czas na kaszę?

Jakie produkty należy podawać niemowlakowi, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie tak młodemu organizmowi? To pytanie trapi wielu rodziców. W ciągu 1. roku życia dziecko intensywnie się rozwija, dlatego jego dieta powinna być pełnowartościowa i bogata w naturalne składniki odżywcze. O tym, jakie rodzaje kaszy należy włączyć do codziennego jadłospisu najmłodszych, aby dostarczyć im niezbędnych witamin i minerałów, powie specjalista ds. żywienia Katarzyna Foszner – ekspert kampanii „Lubię kaszę”.

Więcej…

 

Spirulina i młody jęczmień – zdrowie w kolorze zieleni

Na rynku tzw. „superfoods” stale pojawiają się nowe produkty i coraz częściej urozmaicamy swój jadłospis artykułami spożywczymi, których stosowanie może nieść za sobą korzyści zdrowotne. Przykładem takich zyskujących na popularności nowości jest spirulina oraz zielony jęczmień. Czym zasłużyły sobie na miano superpokarmów?

Więcej…

 
Podziel się na Facebooku
Reklama
Reklama

Wyszukaj artykuł