Tak dla Zdrowia logo
Reklama

Zdrowa Klasa - projekt realizowany przez Fundację tak dla zdrowia

Wyprostuj swoje jutro - odstające łopatki

Odstające łopatki to problem dotykający coraz większą grupę dzieci. Polega na nieprawidłowym ustawieniu obręczy barkowej, przy której przykręgowe brzegi łopatek wyraźnie odstają. W wyniku tego barki przemieszczają się w dół i do przodu zniekształcając sylwetkę dziecka. Złe ustawienie obręczy barkowej jest zawsze przyczyną nieprawidłowości w ustawieniu kręgosłupa i tułowia. Opadnięte i wysunięte do przodu barki powodują osłabienie mięśni ustawiających łopatkę i przytrzymujących ją w normalnym położeniu.

Wszystkim rodzicom borykającym się z odstającymi łopatkami u swojego dziecka przedstawiamy zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą uporać się z tym problemem, a które można wykonywać w domu.

  1. Leżenie przodem, z dłońmi pod brodą. Na hasło „wbij gwóźdź” uniesienie ramiona nad podłoże, naśladowanie ruchu wbijania gwoździa młotkiem w podłogę przez ok. 10 sek. Na hasło „odpocznij” leżenie na brzuchu, w bezruchu głęboko oddychając. Powtarzamy ćwiczenie po 2-4 razy, każdorazowo zmieniając ułożenie rąk.
  2. Leżenie przodem, z dłońmi pod brodą. Nogi wyprostowane i złączone. Na hasło „Samolot leci”- przeniesienie wyprostowanych rąk w bok, uniesienie ich jak najwyżej w górę bez odrywania klatki piersiowej od podłogi, jednocześnie unosimy głowę. Niskie uniesienie wyprostowanych nóg. Na hasło „Samolot ląduje” powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powinno trwać 3-6 sek.
  3. Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na hasło „ślimak pokaż rogi” uniesienie rąk nad podłoże, łokcie unosimy do góry, przykładamy zwinięte pięści dłonie do skroni i prostujemy wskazujące palce pokazując rogi jak u ślimaka. Na hasło „Ślimak schowaj rogi” dziecko kładzie dłonie na podłodze i opierając na nich brodę, wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie trwa ok. 2 min.
  4. Leżenie przodem, dłonie pod brodą. Na hasło „popatrz przez lornetkę” oderwanie rąk od podłogi i ułożenie z dłoni „lornetki” przez którą obserwowane jest otoczenie na wprost. Na hasło „odpocznij” powrót do pozycji wyjściowej.
  5. Siad skrzyżny ręce oparte na biodrach w „skrzydełka”, na hasło „Rośnie drzewko” wyciąganie rąk w górę, na hasło „Więdnie drzewko” opuszczenie rąk.

Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie, przynajmniej dwa razy dziennie po 20 – 45 minut. Gimnastykę należy rozpocząć od ćwiczeń oddechowych (wdychanie powietrza nosem, wydech ustami). Ćwiczenia właściwe przeplatamy ćwiczeniami oddechowymi i rozluźniającymi. W czasie ćwiczeń trzeba oddychać równo, spokojnie, nie wstrzymywać oddechu.

Od września 2009 r. Fundacja Tak dla Zdrowia realizuje program Zdrowa Klasa – profilaktyczne badania przesiewowe wzroku i postawy wśród drugoklasistów szkół podstawowych. Przebadaliśmy już ponad 1400 dzieci!

Więcej informacji o badaniach Zdrowej Klasy, aktualne raporty i poradnik ćwiczeń znaleźć można na naszym portalu www.takdlazdrowia.pl

 
Podziel się na Facebooku
Reklama
Wyszukaj artykuł
Partnerzy