Tak dla Zdrowia logo

Słowna potyczka czyli jak uchronić dziecko przed jąkaniem

Drogi Rodzicu! Jeśli mowa twojego dziecka jest dopiero się kształtuje, szybka reakcja na początki jąkania się zwiększy szanse na całkowite wyeliminowanie tej wady.

Zmień postępowanie wobec dziecka i poproś o to wszystkie osoby dorosłe przebywające z nim. Najważniejsze jest, by nie utrwalił się wadliwy mechanizm powstawania mowy, jakim jest jąkanie. Dziecko nie zdaje sobie sprawy z pierwszych potknięć w mowie. Ty też udawaj, że nic się nie dzieje, natomiast pośrednio – działaj.

Otocz swoje dziecko większą troskliwością, staraj się z nim przebywać dłużej. W tym czasie bądź dla niego wzorem dobrej wymowy, bądź inicjatorem zabawy polegającej przede wszystkim na mówieniu.

Więcej…

 

8 listopada Dzień Zdrowego Śniadania

Już po raz drugi obchodzimy Światowy Dzień Zdrowego Śniadania. Jak podkreślają specjaliści z  Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie nieregularne jedzenie to jeden z czynników ryzyka odkładania się nadmiaru tkanki tłuszczowej, spowolnienia koncentracji i problemów z nauką. Niepokojące są jednak badania, które pokazują, że ciągle rośnie odsetek dzieci i nastolatków, które nie jedzą śniadań. co czwarte dziecko w wieku 6-11 lat nie je śniadania przed wyjściem do szkoły. Im starsi uczniowie, tym odsetek dzieci niejedzących śniadań jest wyższy.

Przykłady dobrego śniadania:

  • miseczka płatków z mlekiem (płatki owsiane lub musli), owoc lub sok owocowy, warzywo (marchewka, ogórek, cukinia itd.);
  • płatki owsiane z jogurtem z dodatkiem owoców, np. jabłek;
  • kromka chleba pełnoziarnistego z szynką, rzodkiewką i sałatą, zielona herbata.
 

Dobre biurko, stabilne krzesło

Dzieciom  nauka w szkole zajmuje w zależności  od wieku od 4 do 8 godzin dziennie, dodatkowo czas spędzany w domu przy szkolnych obowiązkach i lekcjach zajmuje im od 1 do 3 godzin . Dlatego też bardzo ważną sprawą jest stworzenie im jak najlepszych warunków do przyswajania wiedzy.

Wady postawy, które są związane z deformacjami kręgosłupa występują już u co drugiego dziecka. Obserwując uważnie dzieci, młodzież i dorosłych zauważyć można, że sprawność, wydajność organizmu oraz zdolność do pracy jest w dużej mierze uzależniona od postawy ciała. Jest to zrozumiałe, gdyż mięśnie i narządy wewnętrzne mają wtedy lepsze warunki do pracy. Taki obraz sytuacji motywuje nas do zwracania szczególnej uwagi na to, w jakich warunkach pracuje i uczy się nasze dziecko.

Więcej…

 

Tłusty czwartek – zdrowe podejście do diety małego dziecka

1000 pierwszych dnia dla zdrowia dziecka_logo

Już wkrótce tłusty czwartek – kusząca okazja, aby Twoje dziecko, wraz z resztą rodziny, skosztowało tradycyjnych łakoci. Pamiętaj jednak, że dziecko to nie mały dorosły, a jego dieta musi być starannie przemyślana. Sposób żywienia Twojego malucha podczas 1000 pierwszych dni życia ma kluczowe znaczenie dla jego zdrowia teraz i w przyszłości – wtedy programujesz zdrowie dziecka na kolejne lata.

 

Zanim dasz dziecku pączka

Warto wiedzieć, że jeden mały pączek z lukrem ma około 290 kcal. Stanowi to prawie 30% dziennego zapotrzebowania malucha na energię. Dzienna norma energetyczna dla dziecka w wieku 1-3 lat wynosi bowiem ok. 1000 kcal. Pączek „pochłania” więc dużą jej część, a przecież nie zawiera cennych składników odżywczych; składa się za to m.in. z tłuszczów nasyconych, które są szkodliwe dla zdrowia i może zawierać dodatkowo aż 9 łyżeczek cukru.

Więcej…

 

Chcesz pomóc swojemu dziecku w walce z otyłością? Skorzystaj ze wsparcia NFZ

Leczenie otyłości u dzieci od 3 do 18 lat w uzdrowiskach jest refundowane przez NFZ. Otyłość w ramach Funduszu można leczyć w Rabce-Zdroju, Szczawnie-Zdroju, Kołobrzegu, Ciechocinku i Krasnoborze.

Lekarze alarmują, że otyłość prowadzi do wielu schorzeń: chorób serca, cukrzycy, nowotworów i schorzeń narządów ruchu. - Otyłość to już prawdziwy problem społeczny, szczególnie, że dotyczy on także dzieci i młodzieży. Jeszcze dwie dekady temu otyłość najmłodszych nie była aż takim problemem. To choroba cywilizacyjna, bardzo ciężka do wyleczenia - wyjaśniała PAP dr Anna Mrózek, pediatra, specjalista chorób płuc, balneologii i medycyny fizykalnej z Uzdrowiska Rabka SA.

Więcej…

 

Co z tą czekoladą?

Polskie dzieci tyją na potęgę! Z najnowszych badań Instytutu Żywości i Żywienia w Warszawie wynika, że aż 28 proc. chłopców i 22 proc. dziewcząt w ostatnich klasach szkoły podstawowej ma nadwagę lub jest otyłych.

Co zrobić, gdy dziecko domaga się słodyczy. Jak reagować?

Jeśli chcesz nauczyć swoje dziecko rozsądnego korzystania ze słodyczy, możesz zastosować kilka chwytów:


Więcej…

 

Jogurt − składnik diety do „zadań specjalnych” podczas wiosennego przesilenia

Przedwiośnie to czas budzenia się z zimowego letargu. Dużo łatwiej jednak zrzucić ciepłe kurtki i grube szaliki niż pozbyć się uczucia znużenia i zmęczenia, które jest niechcianym, za to częstym objawem po kilku miesiącach chłodów oraz niedostatku słońca. Warto pamiętać, że w walce z wiosennym przesileniem może nas wesprzeć nabiałowy produkt do „zadań specjalnych”, czyli…  jogurt! Jego niezwykłe właściwości pomogą przywitać wiosnę w dobrej formie.

Całą jesień i zimę tęsknimy do cieplejszych, słonecznych dni, a gdy nadchodzą, nierzadko brakuje nam siły, by w pełni się nimi cieszyć. Przedwiośnie witamy zmęczeni, osłabieni i senni. Co roku pogorszenie samopoczucia i brak sił witalnych składamy na karb wiosennego przesilenia. Tymczasem wcale nie jesteśmy skazani na pozimowy spadek kondycji. Często, aby poczuć się lepiej, wystarczy zmiana diety na lżejszą, bardziej urozmaiconą i odpowiednio zbilansowaną.

 

Więcej…

 
Podziel się na Facebooku
Reklama
Reklama

Wyszukaj artykuł