Tak dla Zdrowia logo

Partnerzy społecznej kampanii Tak Dla Zdrowia

Czy możemy wspierać rozwój dziecka bez obciążania go dodatkowymi obowiązkami?

 

Wszyscy rodzice marzą o tym, by ich dzieci zdrowo się rozwijały, dobrze uczyły i nabywały również pozaszkolne umiejętności. W związku z tym wielu uczniów poza planem lekcji, posiada również pieczołowicie wypełniony grafik zajęć pozaszkolnych. Ekspert doradza, jak zachować równowagę między nauką, zabawą i relaksem.

 

Bywa, że nasze dzieci są tak zajęte obowiązkami szkolnymi i pozalekcyjnymi, że brakuje im czasu na odpoczynek, również bardzo istotny w procesie rozwoju. Każdego dnia, dziecko powinno mieć czas na zabawę i relaks. Zapytane przez markę Lubella o naturalne potrzeby swoich pociech, mamy wymieniły m. in. chęć do leniuchowania. Chętnie oddaje mu się 31% dzieci.[1] I nie ma w tym – jak podkreśla ekspert – nic złego.

Komentuje Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z marką Lubella Mlekołaki – Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym potrzebują odpoczynku i swobody. Rozpoczynanie przygody z zajęciami dodatkowymi (z intencją stymulowania rozwoju dziecka) może wiązać się nie tylko z ograniczaniem tej swobody, ale także wprowadzaniem takiego elementu edukacji, na który nie każde dziecko w tym wieku jest gotowe. Rodzice czasem nie wierzą, że potrafią w „wartościowy” sposób spędzać czas ze swoim dzieckiem, albo myślą że ta ich własna forma spędzania czasu jest „niewystarczająco dobra”. Stąd pomysł na dodatkowe zajęcia pod okiem różnych ekspertów. Dzieci potrzebują jednak także relacji, wspólnie spędzanego czasu, nawet tylko obok rodziców. Dodatkowe zajęcia uczą dzieci funkcjonowania w grupie oraz różnych pożytecznych umiejętności. W nadmiarze – zabierają dzieciom możliwość dowiedzenia się, czego one same naprawdę chcą, co lubią i co leży w ich naturze. Do takich pytań i odkryć potrzebny jest czas, przestrzeń, swoboda. Zbyt napięty grafik może sprawić, że dziecko będzie „dobrze funkcjonowało” na zajęciach i jednocześnie niewiele będzie wiedziało o sobie – kim jest i co lubi robić?

1/3 badanych mam przyznaje, że ważnym elementem spokojnego, poukładanego dnia są poranne rytuały.[2] Podobne zdanie ma ekspert – Domeną dorosłych, zwłaszcza o poranku, jest pośpiech. Dzieci żyją w trochę „innej czasoprzestrzeni”, co sprawia, że trudno im się odnaleźć w gonitwie, ponaglaniu, wychodzeniu o określonej porze, etc. Dzieci lubią rano mieć czas dla siebie – na zabawę, na chwilę z rodzicem. Co więcej, dzieciom trudno jest rezygnować z własnych potrzeb na rzecz takiego „dorosłego planu”. A jeżeli już to robią, z reguły okupione jest to frustracją – i jednej i drugiej strony. Dlatego warto we wspólnej codzienności brać pod uwagę fakt, że dzieciom łatwiej jest współpracować z dorosłymi, gdy ich potrzeby w mniejszym lub większym stopniu będą zaspokojone. Że nasz własny spokój, a także świadomość, że to my się spieszymy i my tworzymy atmosferę napięcia w domu, może zwrotnie oddziaływać na dzieci i obniżać/podnosić temperaturę emocji w domu. Warto również pamiętać, że dzieci lubią mieć poczucie, że są ważne i potrzebne. Oznacza to, że mogą współtworzyć poranne rytuały – przygotowywania śniadania, nakładania do stołu, samodzielnego jedzenia (smarowania, krojenia, wsypywania płatków do miski, etc.). Takie doświadczenia też wzmacniają dzieci i pokazują im, jak mogą uczestniczyć w rodzinnej codzienności. A regularność takich doświadczeń – choć nie zawsze jest możliwa – jest celem, do którego warto dążyć.

Dla równowagi organizmu - wartościowe śniadanie

Zbilansowane, pełnowartościowe posiłki bogate w najważniejsze składniki odżywcze są bardzo potrzebne dla równowagi dziecięcego organizmu. Należy zadbać o to już od rana, podając dziecku pożywne śniadanie. Świetnym rozwiązaniem będą chrupiące płatki zbożowe zawierające pełne ziarno oraz prawdziwy cynamon. Jako naturalne źródło minerałów, takich jak: mangan czy fosfor, przyczynią się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz wartościowego błonnika. Mlekołaki od Lubelli - Cinisy to także wartościowa przekąska, po którą łatwo sięgnąć w ciągu dnia.




[1] Opinie matek dzieci 6-12 lat na temat śniadań. Badanie przeprowadzone w maju 2017 roku przez IQS Sp. z o. o., na zlecenie marki Lubella. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na grupie osób pełnoletnich. Wielkość próby N = 180.

[2] Ibidem

wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych

wzmocnienie motywacji

zmianę niesprzyjających przekonań i zachowań

wzmacnianie poczucia własnej wartości

regulację emocji , dzięki którym możliwa jest eliminacja nadmiernego jedzenia



Mechanizm oszczędnościowego genotypu czyli dlaczego diety są nieskuteczne?

Po utracie upragnionych kilogramów będących skutkiem stosowania diety przynajmniej 90% osób powróci do swojej normalnej wagi, a często nawet ją przekroczy. Dzieje się tak dlatego, że zastosowanie diety wyzwala w naszym organizmie niestrudzone, genetycznie uwarunkowane mechanizmy przystosowania się do głodu, które posiadamy w spadku od ewolucji.

Powrót do poprzedniej wagi po zakończeniu diety nie jest związany z brakiem siły woli jak większość z nas myśli, ale z mechanizmem fizjologicznym jaki ewolucja wbudowała w nasze organizmy , byśmy mogli przetrwać jako gatunek ludzki czasu chłodu i głodu. Nosi on nazwę mechanizm oszczędnościowego genotypu. Obrazowo mówiąc: jeśli mamy do czynienia z dwoma jednojajowymi bliźniakami a jeden z nich przeszedł dietę, to jeśli po jej zakończeniu zje tyle samo co brat bliźniak , który na diecie nie był, to ten pierwszy przytyje a ten drugi nie. Podczas chudnięcia organizm przestawia swój metabolizm tak, aby uzyskać z określonej ilości pokarmu więcej kalorii i w miarę możliwości zaczyna gromadzić zapasy. To trochę tak jakby zaczął myśleć: ,,skoro teraz brakuje jedzenia, to trzeba się przygotować na taką ewentualność w przyszłości i zgromadzić rezerwy…”

Każda osoba, która stosowała diety odchudzające, polegające na radykalnej zmianie składników żywieniowych a także ich racji, po powrocie do ,,normalnego odżywiania’ ’poczuje, że jego łaknienie jest większe a ta sama ilość pokarmu wywołuje większy wzrost otyłości. Te mechanizmy metaboliczne są tym wyraźniejsze, im częściej ktoś dietę stosował.

Co zatem zamiast diety odchudzającej?

Dobre, zdrowe nawyki żywieniowe pozwalają utrzymać nasz organizm w dobrej formie zarówno psychicznej jak i fizycznej. Raz wypracowany nawyk, ukształtowany w naszej psychice jako pożądany, pozostaje z nami do końca życia. Zatem kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych to długi proces ale niewątpliwie wpływa na lepszą kondycje całego organizmu-tak fizyczną jak i psychiczną.

Anna Proch psycholog, psychodietetyk


 
Podziel się na Facebooku
Reklama
Wyszukaj artykuł
Partnerzy
sp_klanad.jpg