Tak dla Zdrowia logo

Zdrowa Klasa - projekt realizowany przez Fundację tak dla zdrowia

Zdrowa Klasa

Wyprostuj swoje jutro - płaskostopie

Płaskostopie jest wadą wynikająca z osłabienia i niewydolności mięśni stóp. Przejawia się nieprawidłowym obniżeniem sklepienia stóp. Jego główne przyczyny to: skłonności rodzinne, obniżone napięcie mięśni, brak aktywności ruchowej, przyjmowanie nieprawidłowych pozycji ciała, nadwaga, nieprawidłowe obuwie. Wszystkie rodzaje płaskostopia wymagają leczenia jednak najważniejszą rolę odgrywa profilaktyka prowadzona już od najmłodszych lat.

Wszystkim rodzicom, którzy borykają się z płaskostopiem u swojego dziecka przedstawiamy zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą uporać się z tym problemem, a które można wykonywać w domu.

1. Siad płaski, naprzemienne zginanie i prostowanie stopy w stawach skokowych z równoczesnym zginaniem palców. Należy utrzymać proste plecy.

2. Siad kuczny podparty, kulanie piłeczki po podłożu między stopami.

3. Siad na ławeczce, chwytanie i podnoszenie palcami stóp z podłogi różnych drobnych przedmiotów (woreczka z grochem), rzut woreczka do koła lub tarczy.

4. Siad na krześle, stopy oparte o podłoże, kolana ugięte 900, zwijanie palcami stóp kocyka lub ręcznika (robienie kokardy).

5. Siad na krześle, pisanie lub rysowanie na papierze ołówkiem trzymanym między 1 i 2 palcem stopy.

6. Siad ugięty, objęcie brzegiem przyśrodkowym stóp piłki, przejście z pozycji siedzącej, do leżenia na plecach i podanie stopami piłki do rąk.

Aby uzyskać poprawę, trzeba systematycznie, codziennie, wolno i dokładnie ćwiczyć, (łatwiejsze ćwiczenia 4-5 razy w ciągu dnia, trudniejsze 2-4 razy). Ćwiczenia można poprzedzać masażem stóp (wykonywanie ruchów głaszczących i lekko ugniatających stronę grzbietową i podeszwową stóp, zawsze w kierunku od palców do pięt).

Od września 2009 r. Fundacja Tak dla Zdrowia realizuje program Zdrowa Klasa – profilaktyczne badania przesiewowe wzroku i postawy wśród drugoklasistów szkół podstawowych. Przebadaliśmy już ponad 1400 dzieci!

Więcej informacji o badaniach Zdrowej Klasy, aktualne raporty i poradnik ćwiczeń znaleźć można na naszym portalu www.takdlazdrowia.pl

 

Wyprostuj swoje jutro - odstające łopatki

Odstające łopatki to problem dotykający coraz większą grupę dzieci. Polega na nieprawidłowym ustawieniu obręczy barkowej, przy której przykręgowe brzegi łopatek wyraźnie odstają. W wyniku tego barki przemieszczają się w dół i do przodu zniekształcając sylwetkę dziecka. Złe ustawienie obręczy barkowej jest zawsze przyczyną nieprawidłowości w ustawieniu kręgosłupa i tułowia. Opadnięte i wysunięte do przodu barki powodują osłabienie mięśni ustawiających łopatkę i przytrzymujących ją w normalnym położeniu.

Wszystkim rodzicom borykającym się z odstającymi łopatkami u swojego dziecka przedstawiamy zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą uporać się z tym problemem, a które można wykonywać w domu.

  1. Leżenie przodem, z dłońmi pod brodą. Na hasło „wbij gwóźdź” uniesienie ramiona nad podłoże, naśladowanie ruchu wbijania gwoździa młotkiem w podłogę przez ok. 10 sek. Na hasło „odpocznij” leżenie na brzuchu, w bezruchu głęboko oddychając. Powtarzamy ćwiczenie po 2-4 razy, każdorazowo zmieniając ułożenie rąk.
  2. Leżenie przodem, z dłońmi pod brodą. Nogi wyprostowane i złączone. Na hasło „Samolot leci”- przeniesienie wyprostowanych rąk w bok, uniesienie ich jak najwyżej w górę bez odrywania klatki piersiowej od podłogi, jednocześnie unosimy głowę. Niskie uniesienie wyprostowanych nóg. Na hasło „Samolot ląduje” powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powinno trwać 3-6 sek.
  3. Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na hasło „ślimak pokaż rogi” uniesienie rąk nad podłoże, łokcie unosimy do góry, przykładamy zwinięte pięści dłonie do skroni i prostujemy wskazujące palce pokazując rogi jak u ślimaka. Na hasło „Ślimak schowaj rogi” dziecko kładzie dłonie na podłodze i opierając na nich brodę, wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie trwa ok. 2 min.
  4. Leżenie przodem, dłonie pod brodą. Na hasło „popatrz przez lornetkę” oderwanie rąk od podłogi i ułożenie z dłoni „lornetki” przez którą obserwowane jest otoczenie na wprost. Na hasło „odpocznij” powrót do pozycji wyjściowej.
  5. Siad skrzyżny ręce oparte na biodrach w „skrzydełka”, na hasło „Rośnie drzewko” wyciąganie rąk w górę, na hasło „Więdnie drzewko” opuszczenie rąk.

Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie, przynajmniej dwa razy dziennie po 20 – 45 minut. Gimnastykę należy rozpocząć od ćwiczeń oddechowych (wdychanie powietrza nosem, wydech ustami). Ćwiczenia właściwe przeplatamy ćwiczeniami oddechowymi i rozluźniającymi. W czasie ćwiczeń trzeba oddychać równo, spokojnie, nie wstrzymywać oddechu.

Od września 2009 r. Fundacja Tak dla Zdrowia realizuje program Zdrowa Klasa – profilaktyczne badania przesiewowe wzroku i postawy wśród drugoklasistów szkół podstawowych. Przebadaliśmy już ponad 1400 dzieci!

Więcej informacji o badaniach Zdrowej Klasy, aktualne raporty i poradnik ćwiczeń znaleźć można na naszym portalu www.takdlazdrowia.pl

 

Wyprostuj swoje jutro cz. IV

Płaskostopie jest wadą wynikająca z osłabienia i niewydolności mięśni stóp. Przejawia się nieprawidłowym obniżeniem sklepienia stóp. Jego główne przyczyny to: skłonności rodzinne, obniżone napięcie mięśni, brak aktywności ruchowej, przyjmowanie nieprawidłowych pozycji ciała, nadwaga, nieprawidłowe obuwie. Wszystkie rodzaje płaskostopia wymagają leczenia jednak najważniejszą rolę odgrywa profilaktyka prowadzona już od najmłodszych lat.

Wszystkim rodzicom, którzy borykają się z płaskostopiem u swojego dziecka przedstawiamy zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą uporać się z tym problemem, a które można wykonywać w domu.

1. Siad płaski, naprzemienne zginanie i prostowanie stopy w stawach skokowych z równoczesnym zginaniem palców. Należy utrzymać proste plecy.

 

Więcej…

 

Wyprostuj swoje jutro cz. III

Wklęsłe plecy

Pogłębiona lordoza lędźwiowa, czyli inaczej mówiąc wklęsłe plecy, to zaraz po kifozie kolejny problem dotykający coraz większą grupę dzieci. Plecy wklęsłe są spowodowane zwiększeniem wygięcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa (lordozy lędźwiowej) i często łączą się z nieprawidłowym ustawieniem miednicy (przodopochyleniem) i nieprawidłowościami w stawach biodrowych oraz osłabieniem mięśni  brzucha i pośladków.

Wszystkim rodzicom borykającym się z lordozą u swojego dziecka przedstawiamy zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą uporać się z tym problemem, a które można wykonywać w domu.

  1. Klęk podparty, wyprost lewej nogi w tył, (bez lordozawania) powrót do pozycji wyjściowej, to samo druga noga.
  2. Jw., z równoczesnym ugięciem rąk i zbliżeniem czoła do podłogi, powrót do pozycji wyjściowej, to samo druga noga.
  3. Leżenie przodem, ręce pod czołem, naprzemienne unoszenie prostych nóg w górę.
  4. Jw., odwiedzenie prawej nogi i uniesienie jej w górę, utrzymanie tej pozycji przez chwilę, a następnie powrót do pozycji wyjściowej.
  5. Jw., nogi ugięte w stawach kolanowych, naprzemienne unoszenie ud w górę.
  6. Klęk, ręce wzdłuż tułowia, opad prostego tułowia w tył (pracują statyczne mięśnie brzucha).
  7. Stanie, ręce w bok, głęboki wykrok lewą nogą w tył, pogłębienie wypadu, to samo druga noga.

Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie , przynajmniej dwa razy dziennie po 20 – 45 minut. Gimnastykę należy rozpocząć od ćwiczeń oddechowych (wdychanie powietrza nosem, wydech ustami). Ćwiczenia właściwe przeplatamy ćwiczeniami oddechowymi i rozluźniającymi. W czasie ćwiczeń trzeba oddychać równo, spokojnie, nie wstrzymywać oddechu.

Od września 2009 r. Fundacja Tak dla Zdrowia realizuje program Zdrowa Klasa – profilaktyczne badania przesiewowe wzroku i postawy wśród drugoklasistów szkół podstawowych. Przebadaliśmy już ponad 1400 dzieci!

Więcej informacji o badaniach Zdrowej Klasy, aktualne raporty i poradnik ćwiczeń znaleźć można na naszym portalu www.takdlazdrowia.pl.

 

Wyprostuj swoje jutro cz. II

Pogłębiona kifoza piersiowa czyli inaczej mówiąc okrągłe plecy to coraz częstszy problem dotykający dzieci. Ma to nie tylko wpływ na wygląd, ale również na sprawność organizmu. Płuca są ściśnięte, a ruchy klatki piersiowej ograniczone, co utrudnia proces wymiany gazowej. Okrągłym plecom towarzyszy pochylenie głowy do przodu, a najczęstszą przyczyną tej wady postawy jest obniżenie napięcia mięśni, które utrudnia utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

Wszystkim rodzicom, którzy borykają się z okrągłymi plecami swojego dziecka przedstawiamy zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą uporać się z tym problemem, a które można wykonywać w domu.

1.    Klęk podparty, kolana w rozkroku, wysunięcie ramion do przodu i opad tułowia do pozycji „ukłonu japońskiego”.
2.    Klęk podparty, dłonie oparte na kocu, wysunięcie ramion do przodu (z zachowaniem pozycji antylordotycznej).
3.    Leżenie przodem, ręce splecione na karku, unoszenie tułowia w tył, cofnięcie łokci, ściągnięcie łopatek, wyciągnięcie głowy w przód.
4.    Leżenie tyłem, pod szczytem kifozy wałek (np. zrolowany koc), w rękach ciężka  piłka, przeniesienie prostymi rękami piłki za głowę na podłogę tak, aby były maksymalnie zbliżone do podłoża.
5.    Leżenie przodem, ręce wzdłuż tułowia, nogi ugięte w stawach kolanowych, między stopami ciężka piłka, uniesienie rąk w górę i wkładanie piłki stopami w ręce.

Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie, przynajmniej dwa razy dziennie po 20 – 45 minut. Gimnastykę należy rozpocząć od ćwiczeń oddechowych (wdychanie powietrza nosem, wydech ustami). Ćwiczenia właściwe przeplatamy ćwiczeniami oddechowymi i rozluźniającymi. W czasie ćwiczeń trzeba oddychać równo, spokojnie, nie wstrzymywać oddechu.

Od września 2009 r. Fundacja Tak dla Zdrowia realizuje program Zdrowa Klasa – profilaktyczne badania przesiewowe wzroku i postawy wśród drugoklasistów szkół podstawowych. Przebadaliśmy już ponad 1400 dzieci!

 

Wyprostuj swoje jutro cz. I

Wady postawy stają się niemal plagą u dzieci.  Okazuje się, że mogą dotykać nawet co drugiego ucznia. Niewłaściwa postawa, ciężkie tornistry to tylko niektóre czynniki, które doprowadzają do przeciążeń kręgosłupów dzieci. Rodzice rzadko kiedy zdają sobie sprawę, że wielokrotne wykonywanie w niewłaściwy sposób codziennych czynności,  źle wpływa na układ kostny oraz mięśniowy  swoich pociech.  Najczęstsze dolegliwości dotykające maluchy to skolioza,  garbienie, odstawanie łopatek czy płaskostopie. Nieleczone, niekorzystnie wpływają na jakość życia w przyszłości,  z wiekiem potęgując dolegliwości bólowe.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zmartwionych rodziców, którzy często nie wiedzą jak pomóc swoim dzieciom rozpoczynamy cykl WYPROSTUJ SWOJE JUTRO, w którym co miesiąc będziemy prezentować wady postawy dotykające nasze pociechy wraz z zestawem ćwiczeń, które każde dziecko może wykonywać pod okiem rodzica oraz porady jak zapobiegać schorzeniom.

Nie garb się!, Siedź prosto! już nie wystarczy. Sami często nie wiemy co właściwie oznacza odpowiednia postawa. Dlatego też naszą wspólną przygodę chcemy rozpocząć od określenia czym jest właściwa pozycja ciała zarówno siedząca, jak i stojąca, aby każdy rodzić wiedział jak dbać o siebie i swoich najbliższych.

Właściwa pozycja siedząca:

•    Pełne, symetryczne oparcie i obciążenie miednicy.
•    Plecy muszą być oparte poniżej łopatek z podparciem okolicy lędźwiowej.
•    Kończyny powinny być zgięte w stawach biodrowych i kolanowych.
•    Siedzisko krzesła nie może uciskać okolicy podkolanowej.
•    Stopy są oparte zawsze na podłożu lub podnóżku.
•    Przedramiona opierają się symetrycznie i poziomo na blacie, kąt 900 między ramieniem i przedramieniem.
•    Głowa powinna być ustawiona prosto w linii tułowia.

Właściwa pozycja stojąca:

•    Głowa prosto w osi ciała.
•    Barki na jednym poziomie.
•    Łopatki ściągnięte.
•    Symetrycznie ustawiona miednica, biodra na jednym poziomie, równe wcięcia w talii.
•    Brzuch lekko wciągnięty.
•    Pośladki napięte.
•    Nogi ustawione równolegle, wyprostowane w stawach kolanowych bez tzw. przeprostu.
•    Stopy prawidłowo ustawione i obciążone, z wyprostowanymi palcami.
•    Ręce ułożone swobodnie wzdłuż tułowia.

Określenie prawidłowej pozycji naszego ciała to dobry początek by zacząć zwracać większą uwagę na to jak siedzimy i stoimy i w porę korygować niepokojące odchylenia od normy. Tak więc do dzieła! Czas wprowadzić powyższe zalecenia w życie!

Od września 2009 r. Fundacja Tak dla Zdrowia realizuje program Zdrowa Klasa – profilaktyczne badania przesiewowe wzroku i postawy wśród drugoklasistów szkół podstawowych. Przebadaliśmy już ponad 1400 dzieci!

 

O Zdrowej Klasie

BADANIA PRZESIEWOWE POSTAWY I WZROKU WŚRÓD UCZNIÓW  SZKÓŁ PODSTAWOWYCH   ORGANIZATOR:  FUNDACJA TAK DLA ZDROWIA

 

"Co czwarte dziecko ma wadę postawy, co trzecie źle widzi....”
Razem możemy to zmienić!


Program Zdrowa Klasa realizowany jest od września 2009 roku. To działania z zakresu profilaktyki i wczesnej prewencji chorób. Zwracamy uwagę na problem braku kondycji wśród dzieci oraz konsekwencji jakie niosą wady postawy i wzroku dla nauki i relacji szkolno – koleżeńskich. Program Zdrowa powstał jako odpowiedź na szereg badań społecznych pokazujących, że choć Polacy są świadomi znaczenia aktywności fizycznej czy profilaktyki zdrowotnej, jednak świadomość ta nie przekłada się na konkretne działania.

Kładziemy nacisk na aktywny i zdrowy styl życia już od najmłodszych lat, by od dzieciństwa wprowadzać nawyk dbania o zdrowie swoje oraz najbliższych. Chcielibyśmy nadać społeczny impuls zmianom w obszarze zdrowia i myśleniu o nim. Jednocześnie zachęcamy dzieci do aktywnego uprawiania sportu, który wzmacnia młode organizmy. Pragniemy zaszczepić wśród najmłodszych chęć aktywnego i zdrowego spędzania wolnego czasu, a wśród rodziców podnieść świadomość dbania o prawidłową postawę i wzrok dzieci.

Dzięki wsparciu sponsorów, darczyńców oraz wpływom z 1% podatku na rzecz projektu Zdrowa Klasa, realizujemy program wśród uczniów klas II. Drugoklasiści nie są objęci badaniami wzroku i postawy prowadzonymi w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Wiek 6-8 lat jest I okresem krytycznym i wymaga szczególnej obserwacji rozwoju dziecka. Początek nauki w szkole to specyficzna zmiana, która wymaga kilkugodzinnego przebywania w wymuszonej, siedzącej pozycji. Stwarza to zagrożenie dla prawidłowego rozwoju postawy ciała, a rozpoczęcie edukacji szkolnej powoduje zwykle ujawnienie lub pogłębienie wad postawy i wzroku.

Program Zdrowa Klasa przeprowadzany jest w wybranych szkołach podstawowych rejonu kujawsko – pomorskiego, zachodnio-pomorskiego, wielkopolskiego – beneficjentach programu lojalnościowego Tak dla Zdrowia.

Badania  przeprowadzane są przez lekarza w gabinecie szkolnym, w terminie wcześniej ustalonym z dyrektorem placówki. Aby zobaczyć wizualizację badań i przekonać się jak przebiegają zapraszamy Państwa do odwiedzin strony www.zdrowaklasa.eu


Badanie postawy polega na całościowej ocenie postawy tzn: ocenie ustawienia głowy, barków, brzucha, łopatek, klatki piersiowej, wielkości i kształtu kifozy piersiowej, lordozy lędźwiowej, ocenie występowania bocznego skrzywienia kręgosłupa (skoliozy), ustawienia kolan, wysklepienia stopy. Dzięki partnerstwu firmy Bartek – producentowi wysokiej jakości obuwia dziecięcego, wykorzystujemy do oceny budowy stóp nieinwazyjne urządzenia: podoskop oraz plantokonturograf.

Badanie wzroku wykonywane jest przy pomocy urządzenia Visiotest, służącego do badań przesiewowych. Aparat udostępnia firma Essilor – światowy lider w produkcji szkieł korekcyjnych. Visiotest pozwala ocenić ostrość widzenia dali oraz bliży dla obu oczu oraz każdego z osobna. Sprawdzamy także widzenie kontrastów, kolorów i widzenie przestrzenne. Dzieci przechodzą również testy na wykrywanie wad tj. nadwzroczność, krótkowzroczność, astygmatyzm, zez utajony.

Dzieci, u których wada zostanie stwierdzona, zostaną skierowane do dalszej diagnostyki i na ćwiczenia korekcyjne. Otrzymują także bezpłatny poradnik ćwiczeń na płycie CD, które będą mogły wykonywać w domu.

Na bieżąco będziemy informować Państwa o przebiegu akcji na portalu www.takdlazdrowia.pl w zakładce Fundacja tak dla zdrowia.

Serdecznie zachęcamy do wsparcia projektu „Zdrowa Klasa”.

Dziękujemy i zapraszamy do współpracy.

 
Podziel się na Facebooku
Wyszukaj artykuł
Partnerzy