Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Suchość i pieczenie w oku

 

Suche, zaczerwienione i piekące oczy to sygnał, że nasz organizm produkuje mniej łez niż potrzebujemy. Powodem mogą być warunki zewnętrzne, silny wiatr, ostre słońce, wielogodzinna praca przed komputerem czy przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach. Przyczyną może być również starzenie się, infekcje, niektóre leki czy menopauza, podczas której błony śluzowe stają się cieńsze, a to właśnie one wraz z gruczołami łzowymi odpowiedzialne są za produkcję łez.


 

Jakie są objawy suchości oka?

Ta nieprzyjemna dolegliwość może dotyczyć zarówno kobiet jak i mężczyzn. Oznakami są:

  • zmęczenie oczu
  • uczucie pieczenia oczu
  • wrażenie piasku pod powiekami
  • pojawienie się wydzieliny w oku
  • nadwrażliwość na światło
  • klejące się powieki
  • nadmierna ilość łez

Czy można temu zapobiec?

Aby zapobiec suchości oczu należy dbać, by traciły jak najmniej wilgoci:

  • Pić co najmniej 1,5 l wody dziennie
  • Używać nawilżacza powietrza
  • Spożywać produkty zawierające dużo witaminy A, ewentualnie suplementy diety dostępne w aptekach, np. z wyciągiem z rokitnika
  • Nosić okulary, by chronić oczy od wiatru
  • Unikać pomieszczeń w których pali się papierosy
  • Pozostawać z dala od źródeł ciepła (piece, grzejniki, suszarki do włosów)

Jak sobie poradzić z zaistniałym już problemem?

Jeśli mimo starań doskwiera nam suchość oczu, można postarać się o szybkie łagodzenie dolegliwości:

  • Jak najczęściej mrugać oczami
  • Nie pocierać oczu – to może spowodować dodatkowe podrażnienie, a nawet infekcję
  • Szkła kontaktowe również mogą wpłynąć na nadmierne wysuszanie oczu. Nie należy nosić ich zbyt długo i od czasu do czasu zamieniać je na okulary.
  • Stosować krople nawilżające do oczu – w tym wypadku najlepiej poradzić się specjalisty.
  • Należy dać oczom odpocząć w ciągu dnia, zamykając je kilkakrotnie na 5- 10 min.

Psychodietyk - osoba , która pracuje z klientem nad psychologicznymi barierami na drodze do osiągnięcia satysfakcjonującej wagi ciała i zdrowego stylu życia poprzez:

wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych

wzmocnienie motywacji

zmianę niesprzyjających przekonań i zachowań

wzmacnianie poczucia własnej wartości

regulację emocji , dzięki którym możliwa jest eliminacja nadmiernego jedzenia



Mechanizm oszczędnościowego genotypu czyli dlaczego diety są nieskuteczne?

Po utracie upragnionych kilogramów będących skutkiem stosowania diety przynajmniej 90% osób powróci do swojej normalnej wagi, a często nawet ją przekroczy. Dzieje się tak dlatego, że zastosowanie diety wyzwala w naszym organizmie niestrudzone, genetycznie uwarunkowane mechanizmy przystosowania się do głodu, które posiadamy w spadku od ewolucji.

Powrót do poprzedniej wagi po zakończeniu diety nie jest związany z brakiem siły woli jak większość z nas myśli, ale z mechanizmem fizjologicznym jaki ewolucja wbudowała w nasze organizmy , byśmy mogli przetrwać jako gatunek ludzki czasu chłodu i głodu. Nosi on nazwę mechanizm oszczędnościowego genotypu. Obrazowo mówiąc: jeśli mamy do czynienia z dwoma jednojajowymi bliźniakami a jeden z nich przeszedł dietę, to jeśli po jej zakończeniu zje tyle samo co brat bliźniak , który na diecie nie był, to ten pierwszy przytyje a ten drugi nie. Podczas chudnięcia organizm przestawia swój metabolizm tak, aby uzyskać z określonej ilości pokarmu więcej kalorii i w miarę możliwości zaczyna gromadzić zapasy. To trochę tak jakby zaczął myśleć: ,,skoro teraz brakuje jedzenia, to trzeba się przygotować na taką ewentualność w przyszłości i zgromadzić rezerwy…”

Każda osoba, która stosowała diety odchudzające, polegające na radykalnej zmianie składników żywieniowych a także ich racji, po powrocie do ,,normalnego odżywiania’ ’poczuje, że jego łaknienie jest większe a ta sama ilość pokarmu wywołuje większy wzrost otyłości. Te mechanizmy metaboliczne są tym wyraźniejsze, im częściej ktoś dietę stosował.

Co zatem zamiast diety odchudzającej?

Dobre, zdrowe nawyki żywieniowe pozwalają utrzymać nasz organizm w dobrej formie zarówno psychicznej jak i fizycznej. Raz wypracowany nawyk, ukształtowany w naszej psychice jako pożądany, pozostaje z nami do końca życia. Zatem kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych to długi proces ale niewątpliwie wpływa na lepszą kondycje całego organizmu-tak fizyczną jak i psychiczną.

Anna Proch psycholog, psychodietetyk


 
Podziel się na Facebooku
Reklama
Reklama

Wyszukaj artykuł
Partnerzy