Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Ogólnopolski Dzień Seniora. Relacje intymne wpływają pozytywnie na pracę mózgu, zwłaszcza w wieku dojrzałym

Choć temat może wydawać się nieco wstydliwy, warto mu się bliżej przyjrzeć, wszak dotyczy osób jak najbardziej dorosłych. Regularne zbliżenia przynoszą korzyści do późnego wieku. Wpływają pozytywnie zarówno na naszą kondycję psychiczną jak i fizyczną oraz pozwalają zachować w dobrej formie funkcje poznawcze naszego mózgu.

Relacje seksualne, choć nie są gwarancją długotrwałego zdrowia, zdecydowanie działają na jego korzyść. Bazując na pracy brytyjskich naukowców (Uniwersytet w Coventry) możemy stwierdzić, że istnieje związek między pamięcią, funkcjami wykonawczymi i poznawczymi a seksem. Rezultaty ich badań pokazują, że regularne i częste zbliżenia (co najmniej raz w tygodniu) pobudzają pracę mózgu w wielu aspektach. Wynika to z powiązań między zrachowaniami seksualnymi a aktywnością neuroprzekaźników (w tym dopaminy), które odgrywają istotną rolę dla efektywności mózgu.

Sprawność intelektualna może zatem być pielęgnowana w przyjemny sposób. Nie możemy też zapominać, że mimo swojej intymności seks pozostaje aktywnością fizyczną, a ta z kolei posiada cały szereg zalet. Nie bez znaczenia są też emocje i bliskość, które są bezcenne dla dobrego samopoczucia. Śmiało można więc zachęcić seniorów do aktywnego życia, również… erotycznego.

wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych

wzmocnienie motywacji

zmianę niesprzyjających przekonań i zachowań

wzmacnianie poczucia własnej wartości

regulację emocji , dzięki którym możliwa jest eliminacja nadmiernego jedzenia



Mechanizm oszczędnościowego genotypu czyli dlaczego diety są nieskuteczne?

Po utracie upragnionych kilogramów będących skutkiem stosowania diety przynajmniej 90% osób powróci do swojej normalnej wagi, a często nawet ją przekroczy. Dzieje się tak dlatego, że zastosowanie diety wyzwala w naszym organizmie niestrudzone, genetycznie uwarunkowane mechanizmy przystosowania się do głodu, które posiadamy w spadku od ewolucji.

Powrót do poprzedniej wagi po zakończeniu diety nie jest związany z brakiem siły woli jak większość z nas myśli, ale z mechanizmem fizjologicznym jaki ewolucja wbudowała w nasze organizmy , byśmy mogli przetrwać jako gatunek ludzki czasu chłodu i głodu. Nosi on nazwę mechanizm oszczędnościowego genotypu. Obrazowo mówiąc: jeśli mamy do czynienia z dwoma jednojajowymi bliźniakami a jeden z nich przeszedł dietę, to jeśli po jej zakończeniu zje tyle samo co brat bliźniak , który na diecie nie był, to ten pierwszy przytyje a ten drugi nie. Podczas chudnięcia organizm przestawia swój metabolizm tak, aby uzyskać z określonej ilości pokarmu więcej kalorii i w miarę możliwości zaczyna gromadzić zapasy. To trochę tak jakby zaczął myśleć: ,,skoro teraz brakuje jedzenia, to trzeba się przygotować na taką ewentualność w przyszłości i zgromadzić rezerwy…”

Każda osoba, która stosowała diety odchudzające, polegające na radykalnej zmianie składników żywieniowych a także ich racji, po powrocie do ,,normalnego odżywiania’ ’poczuje, że jego łaknienie jest większe a ta sama ilość pokarmu wywołuje większy wzrost otyłości. Te mechanizmy metaboliczne są tym wyraźniejsze, im częściej ktoś dietę stosował.

Co zatem zamiast diety odchudzającej?

Dobre, zdrowe nawyki żywieniowe pozwalają utrzymać nasz organizm w dobrej formie zarówno psychicznej jak i fizycznej. Raz wypracowany nawyk, ukształtowany w naszej psychice jako pożądany, pozostaje z nami do końca życia. Zatem kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych to długi proces ale niewątpliwie wpływa na lepszą kondycje całego organizmu-tak fizyczną jak i psychiczną.

Anna Proch psycholog, psychodietetyk


 
Podziel się na Facebooku
Reklama
Reklama

Wyszukaj artykuł
Partnerzy