Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Naukowcy odkryli przyczynę anomalnej niepłodności u kobiet

Naukowcy z Baylor College of Medicine odkryli możliwą przyczynę niewyjaśnionej wcześniej niepłodności u kobiet. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie "Scientific Reports".

Według ekspertów, w 10-15 procentach przypadków, lekarze nie wiedzą, jakie czynniki powodują bezpłodność. Jednak naukowcy odkryli, że zmiany w DNA, które prowadzą do utraty funkcji genów NLRP, przyczyniają się do nieprawidłowego rozwoju łożyska, utraty zarodka w stadium implantacji lub pojawienia się dziecka z wadami rozwojowymi. Mutacje te, zdaniem badaczy, mogą być przyczyną niepłodności nieznanego pochodzenia.

Aby potwierdzić wpływ inaktywacji genów NLRP2 i NLRP7 na zdolności reprodukcyjne kobiet, naukowcy zastosowali model myszy. Chociaż gryzonie są tylko nosicielami pierwszego typu genu, eksperci sugerują, że jego rola jest podobna do NLRP7. Genetycznie zmodyfikowane myszy, w których aktywność odpowiedniego DNA była zablokowana, nie mogły zajść w ciążę lub wydały na świat potomstwo z zaburzeniami rozwojowymi. Ta sama mutacja u mężczyzn nie dała żadnego efektu.

Podziel się na Facebooku