Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Aktualności

Długopisy w dłoń, kartki w ruch! Ruszamy do szkoły!

Dziś dla 5,5 mln uczniów, ale i ponad 600 tys. nauczycieli rozpoczyna się rok szkolny. Dla MEN priorytetem ma być rozwijanie w uczniach pasji. A wakacje? Dopiero 29 czerwca 2012 roku…Uroczysta ogólnopolska inauguracja roku szkolnego z udziałem minister edukacji Katarzyny Hall odbędzie się w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Armii Krajowej w Sopocie. Początek o godz. 9.

Wszystkim uczniom i nauczycielom życzymy wiele wytrwałości, no i pasji (byle nie tej, do której można się nawzajem doprowadzić).

 

NFZ sfinansuje, ale na jakich warunkach

Warunki kwalifikowania pacjentów z chorobą Leśniewskiego-Crohna (przewlekłe stany zapalne ściany jelita) do tzw. terapii niestandardowych budzą kontrowersje i sprzeciwy. Zgodnie z rozporządzeniem ministerialnym wskaźnik BMI (stosunek masy ciała do wzrostu) nie może być większy niż 18 – co znaczy, że pacjent ma wyniszczony organizm. Dodatkowo, aby NFZ sfinansował terapię, pacjent musi mieć wszystkie najpoważniejsze objawy choroby. Niestety nie wszyscy pacjenci spełniają te wymagania. Co z nimi?

 

Przepustka od człowieczeństwa?

Kiedyś szpitale dążyły do tego, żeby wypisać pacjenta przed weekendem. Wtedy na oddziale nie ma przecież pełnej obsady, a i chorego nie poddaje się częstym zabiegom. Dziś ta graniczna data nie obowiązuje. Formalnie nie ma też przepustek z przyczyn losowych. Lecznice pilnują, żeby hospitalizacja trwała tyle, ile zaleca płatnik w ramach kontraktu uwzględniającego JGP. System rozliczeń NFZ ze szpitalami przyporządkowuje pacjentów z różnymi dolegliwościami do grup, których leczenie wiąże się z jednolitymi kosztami i podobnym podejściem diagnostycznym. Jest to bardzo dobre źródło informacji, zarówno dla Ministerstwa Zdrowia, które planuje politykę zdrowotną kraju i dla NFZ, jak i dla szpitali, które widzą, co je najwięcej kosztuje. Jednakże od lipca tego roku – czyli czasu wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej, szpitale bardziej rygorystycznie pilnują zalecanego czasu leczenia i raczej nie wydają przepustek. Ustawa mówi bowiem, że pacjent musi nieprzerwanie przebywać w szpitalu. NFZ nie płaci za puste łóżko w dniach, gdy chory jest w domu. Od początku leczenia do jego zakończenia szpital odpowiada za pacjenta, również za jego utrzymanie w sensie dostarczenia leków, wyżywienia i opieki. Zachowania tej ciągłości wymaga Fundusz  i ma prawo to kontrolować.

 

Branża farmaceutyczna? Zagrożenie niemożliwe – tak uważają eksperci

Firma doradcza Deloitte, która wykonała analizę, obejmującą przychody największych spółek Europy Środkowej uważa, że przed sektorem farmaceutycznym oraz ochrony zdrowia rysują się obiecujące perspektywy, a rok 2010 był okresem odrabiania spadków dla wszystkich firm regionu. Tomasz Ochrymowicz, partner w dziale doradztwa finansowego Deloitte, tłumaczy, że przedstawiona analiza dotyczy głównie firm farmaceutycznych i dużych hurtowni leków. W tym sektorze w Europie Środkowej od kilku lat obserwowany jest stabilny wzrost wyników spółek. Przychody w tej branży w 2010 r. wzrastały średnio o 6 proc. w walucie lokalnej i 8 proc. w euro.
- Sektor farmaceutyczny rośnie od kilku lat, niezależnie od tego, co się dzieje w gospodarce - podkreśla Tomasz Ochrymowicz, dodając, że wyjątkiem nie był tu nawet kryzysowy rok 2009.

Według specjalisty plusem dla rynku jest także to, że duże firmy farmaceutyczne, które weszły na rynek Europy Środkowej i do Polski, zaczęły przenosić badania do naszego regionu. Czynnikiem wzrostu rynku farmaceutycznego w Polsce byłyby więc w większym stopniu inwestycje zagranicznych koncernów, niż rozwój rodzimych producentów. Jak potoczą się losy farmacji i sektora ochrony zdrowia… o tym przekonamy się niebawem.

 

Nowy spot promujący Polskę: akcja i dynamizm, ale brak koncepcji

Na początku czerwca ruszyła kampania reklamowa „Polska. Move your imagination”, która ma promować Polskę na rynku niemieckim, brytyjskim i francuskim. Jedną z kluczowych reklamówek jest spot wizerunkowy „Poland – feel invited”. Każda z odsłon kampanii ma pokazać inne oblicze Polski oraz zmienić stereotypowe postrzeganie kraju. „Niestety spot promujący Polskę jest tylko poprawny” - twierdzi Anna Proszowska-Sala, ekspert w zakresie public relations. W jednominutowym spocie można zobaczyć jeziora, morze oraz poszczególne miasta Polski: Poznań, Gdańsk, Warszawę czy Kraków. Ma to pokazać turystom, że nasz kraj ma wiele do zaoferowania oraz ma przełamać stereotypowy wizerunek zacofanego kraju. Zdaniem Anny Proszowskiej-Sala: „Na tak szczególną okazję  można wyobrazić sobie film o Polsce angażujący, integrujący w sobie różne kanały komunikacji, zaskakujący formą  i treścią, pokazujący nasz kraj i ludzi w nietuzinkowy sposób. Niestety ani jego forma ani treść nie pozwala na wyróżnienie się, zbudowanie wyrazistych skojarzeń”. Zaś w założeniu Polskiej Organizacji Turystycznej, spot „Poland – feel invited” to: „opowieść o turystyce kulturowej, o wypoczynku w naturze, różnorodnych aspektach turystyki aktywnej” a „przyjazd do Polski nigdy nie pozostawia zwiedzającego obojętnym, doświadczenia i wrażenia są jeszcze długo w jego pamięci”.

Nowy spot promujący Polskę: akcja i dynamizm, ale brak koncepcji

Na początku czerwca ruszyła kampania reklamowa „Polska. Move your imagination”, która ma promować Polskę na rynku niemieckim, brytyjskim i francuskim. Jedną z kluczowych reklamówek jest spot wizerunkowy „Poland – feel invited”. Każda z odsłon kampanii ma pokazać inne oblicze Polski oraz zmienić stereotypowe postrzeganie kraju. „Niestety spot promujący Polskę jest tylko poprawny” - twierdzi Anna Proszowska-Sala, ekspert w zakresie public relations. W jednominutowym spocie można zobaczyć jeziora, morze oraz poszczególne miasta Polski: Poznań, Gdańsk, Warszawę czy Kraków. Ma to pokazać turystom, że nasz kraj ma wiele do zaoferowania oraz ma przełamać stereotypowy wizerunek zacofanego kraju. Zdaniem Anny Proszowskiej-Sala: „Na tak szczególną okazję  można wyobrazić sobie film o Polsce angażujący, integrujący w sobie różne kanały komunikacji, zaskakujący formą  i treścią, pokazujący nasz kraj i ludzi w nietuzinkowy sposób. Niestety ani jego forma ani treść nie pozwala na wyróżnienie się, zbudowanie wyrazistych skojarzeń”. Zaś w założeniu Polskiej Organizacji Turystycznej, spot „Poland – feel invited” to: „opowieść o turystyce kulturowej, o wypoczynku w naturze, różnorodnych aspektach turystyki aktywnej” a „przyjazd do Polski nigdy nie pozostawia zwiedzającego obojętnym, doświadczenia i wrażenia są jeszcze długo w jego pamięci”.

 

Intel z PR managerem na Europę Centralną i Wschodnią

Stanowisko PR managera na Europę Centralną i Wschodnią w firmie Intel Technology Poland objął pod koniec sierpnia, związany ponad 10 lat z branżą mediów i PR, Juliusz Kornaszewski. Kornaszewski zastąpił Radosława Walczyka, który obecnie pracuje w dziale PR w siedzibie Intel Corporation w Stanach Zjednoczonych. Wcześniej nowy PR-owiec związany był z redakcją miesięcznika PC World Komputer (obecnie PC World), gdzie od 2004 r. do 2010 r. pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Jednocześnie w latach 2000-2010 zajmował stanowisko szefa działu hardware miesięcznika Kino Domowe – Magazyn DVD. Ostatnio, od 2010 r. do sierpnia 2011 r., był z kolei dyrektorem zarządzającym agencji PR i marketingu społecznościowego, Mindspot Communication&Media. (es)

 

Połowa dzieci przegląda strony porno

RAPORT EKID: NIELETNI SZUKAJĄ W SIECI ROZRYWKI

52 proc. dzieci w wieku 13-15 lat przynajmniej raz w miesiącu zagląda na stronę erotyczną. Dzieci coraz częściej przeglądają strony erotyczne w internecie - wynika z opublikowanego raportu eKid przygotowanego przez firmę badawczą Polskie Badania Internetu (PBI) i fundację Kidprotect.pl. Badania wskazują, że prawie połowa dzieci poniżej 13-15 przynajmniej raz w miesiącu zagląda na taką stronę.  Prawie połowa (48 proc.) dzieci mających poniżej 13 lat przyznaje, że w maju przynajmniej raz zajrzeli na stronę erotyczną. Natomiast w grupie wiekowej 13-15 lat odsetek ten wynosi aż 52 proc.      

 

NFZ nie zrefunduje transportu medycznego z innego kraju

Rodzina chorej musiała pokryć koszty jej transportu z Włoch, gdzie pracowała i miała ubezpieczenie zdrowotne. NFZ nie refunduje takiego świadczenia, pomogłoby dodatkowe ubezpieczenie. Jak podaje Gazeta Wyborcza, pacjentka po przejściu udaru trafiła do szpitala we Włoszech. Pracowała legalnie, miała ubezpieczenie, więc pobyt w szpitalu nic nie kosztował. Po siedmiu tygodniach szpital wypisał kobietę, która wymagała jednak dodatkowego leczenia. Rodzina zdecydowała, by przewieźć ją do Polski.
Włoski ubezpieczyciel nie przewidział zwrotu kosztów transportu medycznego Opłaciła go rodzina, licząc na refundację NFZ. Fundusz wyjaśnia, że nie miał podstaw, by zapłacić za ten transport. Pacjentka miała włoskie ubezpieczenie, a ten kraj nie przewiduje zwrotu tego typu kosztów. W opinii radcy prawnego z Biura Rzecznika Ubezpieczonych, tę kwestię rozwiązałoby wykupienie komercyjnego ubezpieczenia.

 

Islandia: papierosy tylko na receptę?

Islandzki parlament szykuje się do całkowitego zakazu sprzedaży papierosów. Będą je mogli kupić tylko trwale uzależnieni. Za 10 lat Islandia będzie jedynym krajem świata, w którym papierosy nie będą sprzedawane w wolnym handlu, tylko w specjalnych aptekach. Pięć reprezentowanych w jednoizbowym parlamencie partii popiera pomysł byłej minister zdrowia Siv Fridleifsdottir, by całkowicie zakazać na wyspie palenia - informuje portal gazeta.pl.

Papierosy na receptę będą mogli kupić tylko ci, u których lekarze stwierdzą trwałe uzależnienie od nikotyny. W przeciwieństwie do lekarstw państwo nie będzie ich jednak refundować.

 
Więcej artykułów…
Podziel się na Facebooku
Reklama

Wyszukaj artykuł
Partnerzy
optyk21_240_160.jpg