Tak dla Zdrowia logo

Głosuj na siłownię terenową od Nestlé w Twojej okolicy

Wyłącznie od aktywności internautów zależy, gdzie powstanie 16 siłowni plenerowych, które ufunduje firma Nestlé w ramach drugiej edycji programu „Nestlé porusza Polskę”. W każdym województwie będzie jeden taki obiekt. W całym kraju można już głosować na blisko 500 lokalizacji zgłoszonych przez gminy do konkursu. Głosowanie trwa do 30 czerwca. Każdego dnia można oddać 1 głos.

Więcej…

 

5 ważnych rzeczy, o których nie pamiętamy w natłoku obowiązków

Zapracowani Polacy zaniedbują siebie i swoich bliskich. Polacy za najważniejszą wartość w życiu uznają zdrowie oraz rodzinę, które w tej hierarchii znacznie wyprzedzają pieniądze i karierę zawodową. Paradoksalnie jednak w natłoku codziennych obowiązków, żyjąc w dużym stresie i skupiając się na pracy zapominamy i zaniedbujemy to, co jest dla nas najważniejsze. Czy to pamięć płata nam figle?

Więcej…

 

Dieta dla mikroflory jelit

Stan naszej mikroflory bezpośrednio wpływa na prawidłową pracę jelit, a także na zachowanie ich szczelności. Nie tylko bakterie probiotyczne mogą sprzyjać naszej mikrobiocie. By cieszyć się zdrowiem, odpornością i dobrym samopoczuciem, warto zwrócić uwagę na to, jakie pokarmy spożywamy w codziennej diecie. Włączając określone produkty do swojego menu, dbamy o swoje jelita.

Więcej…

 

Turniej przyszłych reprezentantów Polski

2 maja na stadionie PGE Narodowym w Warszawie poznaliśmy piłkarskich mistrzów Turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”. Od XVII edycji w meczach mierzą się dzieci od 10 do 12 lat. Turniej był początkiem piłkarskiej przygody dla wielu obecnych reprezentantów Polski różnych kategorii wiekowych, m.in. Arkadiusza Milika, Piotra Zielińskiego, Tomasza Kędziory, Bartosza Salamona, Marcina Kamińskiego, Bartosza Bereszyńskiego, Gracjana Horoszkiewicza, Igora Łasickiego, Karola Żwira, Filipa Jagiełło oraz Pauliny Dudek.

Więcej…

 

Rady, które nie ranią

Z cyklu: „Odchudzanie? - co nie pyka - zdaniem psychodietetyka

Psychodietyk - osoba , która pracuje z klientem nad psychologicznymi barierami na drodze do osiągnięcia satysfakcjonującej wagi ciała i zdrowego stylu życia poprzez:

wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych

wzmocnienie motywacji

zmianę niesprzyjających przekonań i zachowań

wzmacnianie poczucia własnej wartości

regulację emocji , dzięki którym możliwa jest eliminacja nadmiernego jedzenia



Mechanizm oszczędnościowego genotypu czyli dlaczego diety są nieskuteczne?

Po utracie upragnionych kilogramów będących skutkiem stosowania diety przynajmniej 90% osób powróci do swojej normalnej wagi, a często nawet ją przekroczy. Dzieje się tak dlatego, że zastosowanie diety wyzwala w naszym organizmie niestrudzone, genetycznie uwarunkowane mechanizmy przystosowania się do głodu, które posiadamy w spadku od ewolucji.

Powrót do poprzedniej wagi po zakończeniu diety nie jest związany z brakiem siły woli jak większość z nas myśli, ale z mechanizmem fizjologicznym jaki ewolucja wbudowała w nasze organizmy , byśmy mogli przetrwać jako gatunek ludzki czasu chłodu i głodu. Nosi on nazwę mechanizm oszczędnościowego genotypu. Obrazowo mówiąc: jeśli mamy do czynienia z dwoma jednojajowymi bliźniakami a jeden z nich przeszedł dietę, to jeśli po jej zakończeniu zje tyle samo co brat bliźniak , który na diecie nie był, to ten pierwszy przytyje a ten drugi nie. Podczas chudnięcia organizm przestawia swój metabolizm tak, aby uzyskać z określonej ilości pokarmu więcej kalorii i w miarę możliwości zaczyna gromadzić zapasy. To trochę tak jakby zaczął myśleć: ,,skoro teraz brakuje jedzenia, to trzeba się przygotować na taką ewentualność w przyszłości i zgromadzić rezerwy…”

Każda osoba, która stosowała diety odchudzające, polegające na radykalnej zmianie składników żywieniowych a także ich racji, po powrocie do ,,normalnego odżywiania’ ’poczuje, że jego łaknienie jest większe a ta sama ilość pokarmu wywołuje większy wzrost otyłości. Te mechanizmy metaboliczne są tym wyraźniejsze, im częściej ktoś dietę stosował.

Co zatem zamiast diety odchudzającej?

Dobre, zdrowe nawyki żywieniowe pozwalają utrzymać nasz organizm w dobrej formie zarówno psychicznej jak i fizycznej. Raz wypracowany nawyk, ukształtowany w naszej psychice jako pożądany, pozostaje z nami do końca życia. Zatem kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych to długi proces ale niewątpliwie wpływa na lepszą kondycje całego organizmu-tak fizyczną jak i psychiczną.

Anna Proch psycholog, psychodietetyk

Obliczono, że po urodzeniu dziecka młoda mama musi nauczyć się ponad stu nowych czynności. To prawie tyle, ile trzeba opanować, żeby prowadzić samochód w wyścigu Formuły 1. Dużo? Nie tak wiele, jeśli wziąć pod uwagę, że poza konkretnymi czynnościami nowych sytuacji, pytań, problemów i stanów emocjonalnych, z którymi styka się mama, jest przynajmniej trzy razy więcej. I to tylko w ciągu pierwszego roku życia dziecka. Rodzaje płaczu i jak na niego reagować, nieprzespane noce i własne zmęczenie, relacja z partnerem, stawanie się mamą i tatą. Wątpliwości czy masować brzuszek w trakcie kolki. Pierwszy samodzielny posiłek, pierwszy krok.

Więcej…

 

Zdążyć przed chorobą… Technologia w służbie zdrowiu

Naukowcy przypisują technologii wiele ważnych ról we współczesnym świecie. Ma nam uprzyjemnić codzienność, usprawnić pracę, ułatwić naukę, ale wytyczono jej jeszcze jeden bardzo ważny cel – wprowadzenie nas w inny wymiar myślenia o zdrowiu, czyli o bezpieczeństwie swoim oraz najbliższych. Chodzi o to, by nasza wiedza i świadomość poszybowały na dużo wyższy poziom. Obecnie rozwiązania telemedyczne, połączone z aplikacjami na tablety, czy smartfony będą na przykład uaktywniały, a potem wzmacniały system czujności onkologicznej, przypominały o badaniach kontrolnych, tłumaczyły ich przebieg oraz wytyczały szlak pogłębionej diagnostyki.

Więcej…

 

Jeszcze jeden oddech, Paul Kalanithi


Z cyklu: „Odchudzanie? - co nie pyka - zdaniem psychodietetyka

Psychodietyk - osoba , która pracuje z klientem nad psychologicznymi barierami na drodze do osiągnięcia satysfakcjonującej wagi ciała i zdrowego stylu życia poprzez:

wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych

wzmocnienie motywacji

zmianę niesprzyjających przekonań i zachowań

wzmacnianie poczucia własnej wartości

regulację emocji , dzięki którym możliwa jest eliminacja nadmiernego jedzenia



Mechanizm oszczędnościowego genotypu czyli dlaczego diety są nieskuteczne?

Po utracie upragnionych kilogramów będących skutkiem stosowania diety przynajmniej 90% osób powróci do swojej normalnej wagi, a często nawet ją przekroczy. Dzieje się tak dlatego, że zastosowanie diety wyzwala w naszym organizmie niestrudzone, genetycznie uwarunkowane mechanizmy przystosowania się do głodu, które posiadamy w spadku od ewolucji.

Powrót do poprzedniej wagi po zakończeniu diety nie jest związany z brakiem siły woli jak większość z nas myśli, ale z mechanizmem fizjologicznym jaki ewolucja wbudowała w nasze organizmy , byśmy mogli przetrwać jako gatunek ludzki czasu chłodu i głodu. Nosi on nazwę mechanizm oszczędnościowego genotypu. Obrazowo mówiąc: jeśli mamy do czynienia z dwoma jednojajowymi bliźniakami a jeden z nich przeszedł dietę, to jeśli po jej zakończeniu zje tyle samo co brat bliźniak , który na diecie nie był, to ten pierwszy przytyje a ten drugi nie. Podczas chudnięcia organizm przestawia swój metabolizm tak, aby uzyskać z określonej ilości pokarmu więcej kalorii i w miarę możliwości zaczyna gromadzić zapasy. To trochę tak jakby zaczął myśleć: ,,skoro teraz brakuje jedzenia, to trzeba się przygotować na taką ewentualność w przyszłości i zgromadzić rezerwy…”

Każda osoba, która stosowała diety odchudzające, polegające na radykalnej zmianie składników żywieniowych a także ich racji, po powrocie do ,,normalnego odżywiania’ ’poczuje, że jego łaknienie jest większe a ta sama ilość pokarmu wywołuje większy wzrost otyłości. Te mechanizmy metaboliczne są tym wyraźniejsze, im częściej ktoś dietę stosował.

Co zatem zamiast diety odchudzającej?

Dobre, zdrowe nawyki żywieniowe pozwalają utrzymać nasz organizm w dobrej formie zarówno psychicznej jak i fizycznej. Raz wypracowany nawyk, ukształtowany w naszej psychice jako pożądany, pozostaje z nami do końca życia. Zatem kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych to długi proces ale niewątpliwie wpływa na lepszą kondycje całego organizmu-tak fizyczną jak i psychiczną.

Anna Proch psycholog, psychodietetyk

Opowieść o walce z chorobą, o przemyśleniach i odchodzeniu w zgodzie z sobą i ze światem. Wzruszająca historia genialnego neurochirurga, który w wieku 36 lat stał się pacjentem. Choroba przyszła jak zwykle z zaskoczenia, w momencie gdy młodym lekarzem zaczęły interesować się najważniejsze instytuty badawcze i najbardziej prestiżowe kliniki. Diagnoza: IV stadium raka płuc. W jednej chwili z lekarza ratującego życie, Paul, staje się pacjentem, który sam podejmuje walkę z chorobą. I zaczyna pisać..

Więcej…

 
Podziel się na Facebooku
Reklama
Reklama

Wyszukaj artykuł